Як Церква ставиться до біометричних паспортів?
Є дуже багато проблем, пов’язаних із цим питанням. Неоднозначні думки є і у богословів, і у священників, і у вірян нашої Церкви.
Ці питання обговорюються ще з 1990- х рр. Спочатку були ідентифікаційні номери, потім податкові номери, зараз - біометричні паспорти. Якщо говорити загалом, то ми маємо певну проблему пов'язану з відсутністю богословської освіти,
| відсутністю традиційного релігійного виховання, що накладається на невпевненість сучасних технологій, знайомством із ними, надання матеріальному якихось духовних властивостей, страх перед тим, що якимось незрозумілим чином людину можна обдурити без її відома, скажімо так, підкорити волі нехристиянської влади. І тому ці люди викладають свої протести.
Тобто, ми маємо вираження певних політичних поглядів частини православних віруючих. Ці люди намагаються захистити свої права. І коли вони звертаються до священноначалія, то Церква також просить державу врахувати думку цих людей і зробити якісь альтернативні системи чи то обліку, чи документів, які б не сприймалися людьми як антихристиянські дії.
За словами митрополита Білоцерківського та Богуславсь- кого Августина, від самого початку введення ідентифікаторів особистості церква не тільки не давала благословення на їхнє запровадження, а й попереджала про можливість перетворення їх у майбутньому на апокаліптичний знак, описаний в главі 13 Одкровення апостола Іоанна Богослова як «тавро Антихриста».
Митрополит зазначив, що з одного боку, використання ідентифікаторів, як атрибуту інформаційних систем може бути розцінено як знак, який використовується інформаційною системою і не передбачає згоди людини на прийняття чи використання цього ідентифікатора.
«Однак коли людину примушують давати згоду на отримання ідентифікатора і коли він використовується для визначення особистості в повсякденному житті замість імені, то це може породити відповідні духовні наслідки. Неприпустимим є примус людини до прийняття цифрового чи іншого ідентифікатора особистості під виглядом необхідності ведення обліку або під іншими приводами. Також неприпустимим є примус до використання такого ідентифікатора, коли особистість цього не бажає, оскільки такий це є посяганням на свободу совісті»,зазначив представник церкви.
Митрополит також повідомив, що рішенням Архієрейського собору були визначені критерії, яким повинен відповідати документ, що має відношення до особистості. «Документи, які видаються державою, не повинні нести інформацію, зміст і призначення якої незрозумілі або приховуються від власника документа, а також символів, які мають блюзнірський характер або ображають почуття віруючих», - йдеться у рішенні Архієрейського собору.
А якщо вже говорити безпосередньо про паспорти, то паспорти нас до Бога не наближають і не віддаляють. Паспорти нас не можуть зробити більшим християнином чи меншим християнином, вони не можуть нас відлучити від Христа. Ці паспорти не є печаткою антихриста. І до цієї проблеми треба ставитися як до проблеми політичної, а не релігійної.
- «Боротися треба не з антихристом, боротися треба за Христа».
- Коли говорять про індивідуальний податковий номер, про електронні документи, то зазвичай вживають термін «електронний концтабір», неначе всіх нас туди намагаються загнати...
- Мені, як священнослужителю, неважливо в якому «концтаборі» я буду жити - чи в особистому, чи в масштабах держави, чи в масштабах усієї планети. Дійсно, вибудовується система, яка намагається повністю контролювати людину. Ми це бачимо. І це можна співвідносити з одкровенням Іоанна Богослова. Про це, до речі, говорять люди, яких це збурює, які намагаються боротися з цією системою.
Але мені здається, боротися треба не з антихристом, а треба боротися за Христа. Тобто, треба вивчати не ці диявольські козні, не намагатися зрозуміти, якою технологією цей «концтабір» будується, треба вивчати власну душу і намагатися пізнавати Христа, а не антихриста.
До речі, одне із тлумачень одкровення Іоанна Богослова говорить про те, що печатка на чолі і печатка на правиці - це образ думок, світогляд і образ дій. Якщо людина живе не по-християнські і мислить не по-християнські, вона вже приймає печатку антихриста у своєму житті.
Навіть сам диявол бажає вільного поклоніння собі. І тільки вільне йому поклоніння означає зречення від Христа. Коли людина вільно грішить, свідомо грішить, вона дійсно відмовляється від Бога. Тому якась автоматична, технологічна чи інша система, яка відлучить мене від Христа, - це неможливо. Про це говорить апостол Павел: ні небо, ні земля, ніщо не може відлучити мене від любові Божої.
«Церква буде домовлятися з державою, щоб ті люди, які не бажають мати біометричних документів, мали реальну альтернативу».
Церква, з одного боку, буде продовжувати виховувати своїх віруючих і намагатися їм розповідати про Христа. Тобто, фактично робитиме те, що вона завжди - буде молитися. Із іншого боку: Церква все ж таки буде намагатися з державою домовлятися про те, щоб ті люди, які не бажають брати таких документів, мали реальну альтернативну систему. Як сьогодні, із тими ж податковими номерами - людина може відмовитися від податкового номера та вільно робити певні дії. Так само і з цими паспортами. Бо в законодавстві, яке зараз намагаються прийняти, сказано про можливість альтернативи, але реального механізму впровадження немає. Із іншого боку, у цьому документі є дуже дивна обмовка. Там говориться про те, що подібні чіпи будуть в паспорти імплантуватися. Але філологи знають, що імплантувати щось можна тільки в людину. І тому це також певним чином обурює віруючих, це також їх бентежить. Якщо вже в нас у законах таке пишуть, то люди побоюються, що потім почнуть і імплантувати. Тому Церква буде намагатися працювати і з державою, і намагатиметься виховувати віруючих.
Хто намальований на паспорті? Герб. Так от, паспорт - це державна справа, це не релігійна справа. А Боже - це душа і Церква. Поки держава не гонить Церкву, поки держава не вимагає від нас зречення Христа, ми, будемо порядними громадянами, ми будемо виконувати ті закони, які прийняли наші депутати. Ми житимемо в тих умовах, які нам створять, бо це по-справжньому не впливає на спасіння безсмертної душі. Це - земне. А по-земному християнин має жити по тим законам, які є в державі.
митрофорний протоієрей Іоанн Кавчак