ІСТОРІЯ ТА ДУХОВНИЙ ЗМІСТ ТАЇНСТВА СОБОРУВАННЯ
Таїнство Соборування найчастіше відбувається під час Великого посту, але його можна провести і в будь-який інший день церковнго року. Під час Соборування православний християнин сім разів помазується священиком освяченим елеєм змішаним з червоним вином. При цьому, сім разів читається Євангелія, звучать молитви про хворих. Все це відбувається заради зцілення душі і тіла християнина. Тим самим у ході Єлеєосвячення на недужого християнина сходить благодать Божа, здатна зцілювати як його фізичні, так і духовні хвороби.
Іноді доводиться чути про те, що в Таїнстві Соборування людині прощаються забуті ріхи, хоча, слід мати на увазі, що це скоріше народне уявленння про сенс Таїнства, а не вчення,що корениться в літургійній науці. Тут слід пам'ятати про те, що єлеосвячення прямо пов’язане з таїнством покаяння, маючи явно характер покаяння бо воно веде людину до зцілення від пануючого над ним гріха. Таїнство Соборування не є просто благословення перед смертю, як це іноді розумілося в православ'ї, і як до недавнього часу це офіційно вважалося в католицькій церкві де його називали "останнім помазанням". Таїнство Єлеопомазання служить для відновлення, відродження люди до життя. Воно покликане зцілювати людей і від фізичного та духовного вмирання. Це Таїнство також покликане звільнити людину і від його гріховного стану.
У Таїнстві Соборування здійснюється спільна священицька молитва, звернена до Господа, Богоматері і всіх святих, проте, в кінцевому підсумку соборна молитва за християнина не обмежується заступництвом за нього перед Богом лише семи священників. Священники просять про заступництво за людину перед Христом всю Небесну Церкву - і вже вся Церква соборно підноситься до Бога у своїй молитві за цього християнина, просить Господа про його зцілення. Коли бере участь в цьому Таїнств важкохвора людина, безумовно, вона повинна розуміти що не обов'язково отримає в Соборуванні фізичне зцілення. Але з такому випадку, якщо хворіючий прийняв благодать Таїнства гідно, з вірою і смиренням, він знаходить, завдяки Єлеєосвячення, особливу здатність: по-новому, стійко і вдячно слриймати свою хворобу. І хвороба, і страждання робляться для нього тоді одним з благодатних умов його спасіння.І відбувається це тому, що людина, страждаючи, - справді очищається і освячується. При здійсненні таїнства Соборування визначається Божественна воля про людину: слід йому зцілитися або померти. І далі людині вже належить Божественну волю тільки прийняти.
Нарешті, що стосується символічного сенсу використання з Таїнстві Соборування речовин. Так, єлей - це символ церковної молитви і одночасно цей символ виливається на хворого Божественною милістю. Вино і єлей також є й символами зцілення хворого. Як відомо, обидві ці речовини в давнину використовуватися в медицині, - вважалося, що вино дезинфікує рани, а єлей володіє знеболюючим ефектом. Під час таїнства паличкою обмотаною ватою та змоченою єлеєм, домазується хрестообразно чоло, ніздрі, лице, губи, груди, і руки з двох сторін Під час Таїнства також використовується всипане в посудину зерно, в яке прийнято вставляти горячі сім свічок. Ці зерна служать символом нового життя, при цьому, символом що володіє подвійним змістом, двояким духовним прочитанням - залежно від того, яка доля спіткає недужу людину в подальшому. Якщо він одужує, то зерна для нього означають проростання нового життя. Якщо ж він помирає, то ці зерна стають символом застави майбутнього життя та його прийдешнє воскресіння з мертвих.
Говорячи про історію Таїнства Соборування, слід згадати, що у перші століття буття Християнської Церкви чин Таїнства Соборування був зовсім коротким: звучали кілька псалмів, читалися молитви при освяченні єлею і при помазанні їм хворого. До VI століття Соборування відбувалося в будинках, потім - переважно в храмах, а з XIV століття - і в будинках, і в храмах, як це відбувається і сьогодні. Таїнство могло відбуватися над людиною неодноразово - протягом всього його життя та з різних причин. У стародавній Церкві Таїнство найчастіше відбувалося трьома священиками - під образ Божественної троїчності. З XVI століття Єлеєосвячення починають здійснювати сім священиків. Сьогодні, в Церкві існують дні загального Єлеопомазання, призначеного і для хворих, і для здорових: така практика існувала на Русі приблизно з XVI століття. Найчастіше Єлеєосвячення в давнину відбувалося у Велику суботу, але ширше - і в дні Великого посту.
Витоки семикратного помазування хворого криються в наступному. Справа в тому, що в давнину, коли людина хворіла, і над нею було необхідно зробити Таїнство Соборування, до нього протягом семи днів приходили священики, помазували його освяченим єлеєм: звідси, ймовірно і виникла практика семиразового помазання.
Слід пам'ятати, .що Таїнство не здійснюється: над дітьми до семирічного віку; над хворими, що знаходяться в несвідомому стані; над буйними психічно-хворими; священику забороняється здійснювати Єлеєосвячення над самим собою. Таїнство може повторюватись над однією особою, але не під час однієї і тієї ж безперервно триваючої хвороби. Зараз широко практикується вчинення Єлеопомазання одночасно над кількома хворими за одне чинопослідування і одним єлеєм. Таїнство над хворими людьми зазвичай відбувається в храмі, але при неможливості пересувати тяжкохворого, Таїнство може бути проведено і на дому.
Коли Соборування з'єднується з сповіддю і причастям хворого, то спочатку відбувається сповідь, потім Єлеєосвячення, і нарешті, Причастя Святих Тайн. У разі смертельної небезпеки, відразу після сповіді здійснюють скорочений чин Причастя, і якщо хворий ще не втратив свідомості, над ним здійснюється Таїнство Соборування. Воно вважається звершеним, якщо священик, по освяченні єлею, встигне хоча б один раз прочитати над хворим молитву і помазати зазначені частини тіла. При відсутності смертельної небезпеки хворого Таїнство Єлеопомазання з причастям Святих Христових Тайн не з'єднують, хоча попередня Сповідь при цьому бажана.
Хочу відмітити і застерегти людей, які вірять таким брехливим нісенітницям, що людям, які одужали після Єлеєосвячення, ніколи вже не можна вживати м'ясних продуктів, потрібно обов’язково поститись, не можна ходити в лазню, мати інтимні стосунки тощо. Така забобонність підриває віру в благодатну силу Таїнства і приносить велику шкоду для духовного життя.
Митрофорний протоієрей, настоятель Св. Вознесенської
церкви, Іоанн Кавчак