СВЯТЕ БОГОЯВЛЕННЯ.ХРЕЩЕННЯ ГОСПОДА БОГА І СПАСА НАШОГО ІСУСА ХРИСТА.
У Вознесінській церкві після божественної літургії відбулося Велике освячення води."Такої кількості віруючих під час освячення води особливо на саме свято Хркщення Господнє ще не було.Церковне подвір'я хоч і велике та всіх бажаючих не всмістило, частина людей стояла на тротуарах та вода була всім освячена"-сказав о.Іоанн.
ч. Іоанн
Христос Хрещається
Хто не знає Иордану! Ні, ні, не лише тої палестинської річки, що починається на горі Гермон, утворює два озера, а відтак впадає у Мертве море; не лише тої спокійної затоки у Витанії, що Іван Хреститель вибирав, коли через рясні дощі йорданський берег ставав надто болотистим; не тільки плюскотливої течії поблизу Єрихону, куди, найімовірніше, ступила нога не- хрещеного ще Ісуса, але того потічка за рідким селом, чи загаченого таки в селі ставу, або стрімкого карпатського потоку, або озера, котре ховає під кригою посну- лих риб, - хто не пам'ятає хоч бодай одного святого українського Йордану?!
Зрештою, не дивина, бо стільки років зав'язували нам очі, щоб не бачити його чудес, затикали вуха, аби не почути, як хлюпають його життєдайні хвилі... Розпитаймо старших, і вони згадають, як збігався народ на Йордан до будь-якої води, як тягнувся до освячених отцями чудодійних крапель. Хворий обтирав свої болячки й сподівався, що підуть вони за бистрою водою; немічний розтирав тіло, бо хотів влити трохи сили у знеможені члени; негарний хлюпав в лице, сподіваючись стати красенем; красуня ковтала йорданської водиці, мріючи про щастя... Про добробут міркував господар, окроплюючи тварин і будівлі, про здоров'я і захист від усякої нечисті мріяла родина, заховуючи пляшечки зі свяченою водою. Святий Іван Золотоуст звернув увагу на це дивне явище: "... та вода у своїй істоті не псується від довгого часу, але зачерпнена сьогодні, вона через цілий рік, а часто і два і три роки залишається незіпсована і свіжа. І по такім довгім часі вона така, як і вода, щойно взята з джерела".
Не лише у християнстві, а й у інших релігіях здавна існував обряд, пов'язаний з визнанням гріхів, - обмивання тіла водою, що вважалося символом чистоти чи, радше, очищення. Але з того часу, як у гурті, що забрів у Йордан, опинився назаретянин Ісус, як Іван Предтеча поклав свої долоні на Його голову і зійшов із небес Голуб-Дух, а у височині .прозвучало "Це Син мій Улюблений, що Його Я вподобав", цінність йорданського обмивання тисячократно зросла.
Хоча Христос не мав гріха, але став серед грішників. Навіть Іван Хреститель пізніше засумнівався, чи справді був то очікуваний Месія і послав учнів своїх запитати про це в Ісуса. Однак, на відміну від багатьох інших месіанських оповісників, які видавали себе за царів чи за чудодіїв, Іван Хреститель розчаровував тих, хто помилково вбачав у його особі Господа. "Я хрещу вас водою на покаяння, - казав він, - але Той, Хто йде по мені, потужніший від мене: я недостойний понести взуття Йому! Він хреститиме вас Святим Духом й огнем. У руці Своїй має він віячку, і перечистить Свій тік: пшеницю Свою він збере до засіків, а полову попалить у вогні невгасимім". Тоді ж, Іван Хреститель звернувся до Ісуса із сумнівом - чи гоже йому хрестити Господа, але Христос відказав: "Допусти це тепер, бо так годиться нам виповнити всю правду". Тим самим, Спаситель подав нам, християнам, приклад - хай найвищий серед людей самопонижується так, як робив це Син Божий, що став Сином Людським.
Скільки років голоситься вже ця чи не найважніша християнська правда, скільки було нагод переконатися у справедливості цього суворого закону, але чи багато з нас хоче слідувати йому? А між тим, ми знаємо про Христа більше, ніж Іван Хреститель, котрий жив у пустелі, "... а пожива для нього була сарана та мед польовий", бо маємо світло Євангелій і можемо уже спокійно у його ясних променях обзирати цей Божий світ.
Сьогоднішній день - це день, в який Ісус Христос хрестився і освятив єство вод. Тому, в це свято всі, почерпнувши води, приносять її додому і бережуть її один, два, три і більше років. Хрещенська вода в церкві ще називається агіасма, що означає з грецької мови на українську - велика святиня. Ця святиня залишається непошкодженою і свіжою після довгого часу зберігання й не поступається воді, яка тільки-но почерпнута як джерела. її використовують для освячення церкві, домів. В хрещенський святвечір є день пісний, в який не годиться приймати їжу до Хрещенської води. Перехрестившись з побожністю, з молитвою можна пити святу воду без будь-якого хвилювання і тим, хто вже що-небудь їв. Церква говорить, що ті, хто відлучає себе від святої води ради їжі, недобре роблять.
Багато води утекло в Йордані з того часу, коли Понтій Пилат панував над Юдеєю, а в Галілеї тетрархом був Ірод, багато йорданських вод по цілому світі розтеклося життєдайною вологою. Настали такі часи, що хтозна, чи зачерпнемо уже завтра ковток просто з річки. Але якби там не було, поки маємо ще трохи чистої водиці, несімо її до храму, бо хіба немає від чого очиститись?
Дорогі браття і сестри! Щиросердно вітаю Вас з великим святом. Нехай Господь Бог Вам усім дарує міцне тілесне здоров'я, духовну радість, любов, злагоду і мир. Будемо разом молитися, щоб Господь Бог послав свій мир і свою любов усім людям землі, щоб дарував нашій Матері-Україні силу і мудрість подолати всі труднощі, зберегти нації в братолюбстві, зберегти нас в однодумстві та однодушності, послав удосталь плодів земних і благословив усі народи землі миром та благоденством.
Христос хрещається в річці Йордан!
митрофорний протоієрей Іоанн Кавчак,
настоятель Свято-Вознесенської церкви